Halaqah keluarga - Adab

Adab sudah lama tidak diajar di sekolah. Ia digantikan dengan akhlak yang lebih tinggi nilai ilmunya namun belum tentu nilai praktiknya dalam hidup anak-anak. Saya ingat lagi masa sekolah agama dahulu, antara matapelajaran pertama yang diajar di sekolah ialah adab. Kitabnya tidak tebal tetapi mengandungi asas-asas menjaga hubungan dengan Allah, ibubapa dan orang di sekeliling.

Di rumah, ibubapa menyambung ajaran guru di sekolah. Kata-kata seperti "jangan lalu di hadapan orang tua, jangan menyampuk cakap orang tua....", selalu diungkapkan oleh ibubapa untuk memastikan anak-anak mempunyai adab dan ada segan silu.



Bila mempunyai anak-anak sendiri, kitab-kitab ini tidak lagi ada di pasaran. Nak jumpa gambarnya pun sukar. Nota: Gambar di atas saya ambil dari blog limatahun.blogspot.com). Pencarian kitab-kitab seperti ini memang sukar. Masuk dan keluar kedai pun belum tentu jumpa. Namun hati masih ingin mencari.


Pencarian menemui satu set buku yang agak baru bertajuk Adab Muslim Siri 1-4, tulisan Puan Fatimah Abdul Rahman. Walaupun tidak sama, tetapi buku-buku ini ditulis oleh seorang yang pernah belajar dengan kitab-kitab lama ini.

Malam ini kami berhalaqah dengan menggunakan buku Adab Muslim siri 1. Anak-anak kelihatan teruja dengan ilmu lama melalui sentuhan baru. Buku ini dimulai dengan "Kasih ibu membawa ke syurga, kasih bapa sepanjang masa...." Semoga penulis ini diberkati oleh Allah SWT.

Nota: Saya mengesyorkan ibubapa yang mempunyai anak-anak di peringkat sekolah rendah atau tadika supaya memilikinya.

Comments

ct said…
SALAM,KITAB2 SPT INI MASIH ELOK DALAM SIMPANAN SAYA, TAPI DI KAMPUNG LA. KADANG2 MASIH BUKAK LAGI KITAB2 INI. KITAB YG TEBAL SIKIT SAYA BAWA BERSAMA KE BANGI.KENANGAN INDAH DI ALAM PERSEKOLAH DULU.....
ROS said…
Alhamdulillah CT, ada juga yang masih menyimpan kitab-kitab comel ni. Mudah-mudahan ia bermanfaat.
ct said…
kitab2 ini nipis tapi padat, ringkas dan mudah difahami, sebab tiada banyak diselangi gambar seperti sekarang.
Mohd Halim said…
Gambar-gambar tu tak apa CT. Saya ada juga jumpa fakta tak tepat dalam kitab Sirah anak saya. Jadi ibu dan ayah kenalah semak buku dan kitab anak-anak.
ct said…
Betul tu Halim, waktu malam kami selalu menemani anak2 buat sekolah dan ulangkaji, sambil melihat buku2 dan kitab2 skrg, berbincang dgn yg sulung(ting 5), memang ada apa yg Halim cakap tu.
maza said…
wahhh,,.
betul2 nostalgia.. hehehe

minta gambo kat atas tu nak bikin entry sama boleh?

hehehe
Salam Tuan Maza. Boleh saja.

Popular posts from this blog

Wau bulan

Empat tahiyat?

Burung Tiong