Ma ta'buduna min ba'di - Apa yang kamu sembah sepeninggalanku?

Awal-awal agama mengenal Allah
Memahami sifat yang wajib baginya
Ada dua puluh sifat yang
Wajib diketahui
Oleh setiap mukallaf
Wujud ertinya ada
Qidam ertinya sedia
Baqa' ertinya kekal
Mukhalfatuhu lilhawadith
Bersalahan pada yang baharu...
Setelah difahami
Sifat wajib baginya
Perlu dihayati
Sehingga datang
Rasa bertuhan...


Itulah sebahagian dari senikata nasyid dendangan kumpulan nasyid Mawaddah yang popular tak lama dulu.
Anak-anak begitu cepat menerima dan menghadam apa yang mereka lihat, dengar ataupun lalui kerana hati mereka masih bersih umpama kain putih. Itulah sebabnya rancangan kartun yang mereka tonton setiap hari dan games yang mereka main setiap hari begitu banyak mempengaruhi karektor mereka. TV dan games sebenarnya banyak mempengaruhi mereka.
Apakah kita mahu hidup anak-kita dididik oleh kartun dan games? Sudah tentu tidak. Ibubapa perlu mengambil kesempatan ini untuk mendidik anak-anak mengenal Allah supaya hidup anak-anak kita terarah. Di zaman sekarang ni selain dari kita bercerita dengan anak-anak secara berulang-ulang, kita juga boleh memutarkan lagu-lagu nasyid yang mengajak kita mengenal Allah secara berulang-ulang. Bila diulang-ulang tentunya ianya akan meresap juga ke dalam jiwa anak-anak.
Kita sorot sejarah silam bagaimana Lukman al-Hakim (kisahnya terdapat dalam surah Lukman) menyeru anak-anaknya supaya tidak menyengutukan Allah. Kita lihat juga bagaimana Nabi Yaakob bertanya kepada anak-anaknya: apakah yang akan kamu sembah selepas kematianku?Ini dikisahkan oleh Allah dalam surah Al-Baqarah ayat 133 :“Apakah kamu menjadi saksi saat maut akan menjemput Ya’qub, ketika dia berkata kepada anak-anaknya, “Apa yang akan kamu sembah sepeninggalku?” Mereka menjawab, “Kami akan menyembah Tuhanmu, dan Tuhan nenek moyangmu yaitu Ibrahim, Ismail dan Ishak, (yaitu) Tuhan yang Mahaesa dan kami (hanya) berserah diri kepada-Nya.”
Saya mengakui, untuk bercakap dengan anak-anak sendiri lebih sukar dari bercakap dengan anak murid yang telah beribu bilangannya. Memberi tazkirah kepada anak murid lebih mudah dari anak sendiri. Namun kita kena mulakannya.

Comments

Popular posts from this blog

Wau bulan

Empat tahiyat?

PhD - Apa selepas PhD?