Menolak hadiah

  1. Petang semalam anak lelaki saya menangis meraung-raung sesampai di rumah selepas menahan kesedihan dan kepiluan semasa perjalanan balik dari sekolah. Puncanya? "Abang kena rotan sebab menolak hadiah yang cikgu bagi untuk murid-murid yang dapat 100, cikgu kata abang sombong, cikgu tak suka orang sombong, tapi kenapa cikgu rotan abang masa abang berselisih dengan dia masa balik, bukan masa dalam kelas, huuuu...huuu...huuu..." Isteri saya cuba memujuk tetapi tidak berjaya menghentikan tangisannya, hinggalah ia berhenti sendiri.
  2. Saya tidak menyalahkan guru tersebut mahupun anak saya 100 peratus. Guru tersebut mungkin telah bersusah-payah membeli hadiah tersebut, kemudian tersinggung apabila ditolak hadiahnya. Anak saya pula telah menyinggung perasaan guru kerana bercakap benar yang dia tak nak hadiah tu.
  3. Saya fikir punca kepada konflik ini adalah salah faham. Apa yang saya boleh lakukan ialah menasihati anak saya. "Abang, lain kali kalau kalau cikgu bagi hadiah, ambil dengan sopan dan ucapkan terima kasih. Kalau abang tak nak hadiah tu, abang boleh bagi pada kakak atau kawan abang di sekolah. Orang yang beri hadiah akan tersinggung kalau hadiahnya ditolak, kita kena hormati guru kerana kita nak menuntut ilmu dengan dia" nasihat saya panjang lebar.
  4. Bertambah lagi pengalaman baru dalam mendidik anak-anak.

Comments

Anonymous said…
Kanak-kanak memang begitu...berterus terang
Salam Anon. (Kamarul?), Sebagai bapa saya kena banyak belajar lagi tentang psikologi pendidikan anak-anak...
Anonymous said…
Salam En Halim

Anak saya, Fatihah ada bercerita tentang Ahmad menolak hadiah air kotak saiz besar, sebab berat katanya. Tapi tak tau pula sampai dirotan kerana tidak menerima hadiah. Hmmm...akibat dapat 100 markah...

Noraini Ismail
Salam Puan Noraini,

Kita ni hamba yang lemah, kadangkala khilaf dalam membuat andaian atau tafsiran. Namun pertemuan kami dengan cikgu (dengan izin Allah) telah dapat meleraikan perkara yang kusut. Ia satu kurniaan Allah dan pengalaman bermakna buat kami.

Popular posts from this blog

Wau bulan

Empat tahiyat?

PhD - Apa selepas PhD?