Anak murid

Saya seronok bila mendapat tahu bekas anak murid dapat kerja atau sambung belajar. Pagi ni satu no tertera di skrin hp saya. Lalu terjadilah dialog di bawah:

  • En, saya Hamidah.
  • Hamidah Mohd Amin ke?
  • Ya. Saya nak minta pendapat En ni. Saya dah dapat kerja sebagai Penolong Pegawai Kewangan di SUK. Pada masa yang sama dapat temuduga sebagai juruaudit dalam di CIMB. Mana satu yang saya nak pilih ye En?
  • Awak rasa mana satu yang sesuai?
  • Saya rasa nak kerja di SUK la En................
  • Saya pun berpendapat macam tu juga.
Lalu saya teringat tentang sukarnya saya nak dapat kerja selepas tamat DIA pada Mei 1991. Bukan saya tidak layak untuk bekerja ataupun tidak ada kerja di pasaran. Tapi sebabnya ialah saya sukar dihubungi. Di rumah, kami tak ada telefon, wayar telefon pun belum ada di kampung saya. Bila saya sertakan no telefon kakak saya di Kelang semasa memohon kerja, tak sampai seminggu terus dipanggil temuduga dan seminggu kemudian diterima bekerja di Maybank.

Kini, kemudahan perhubungan cukup canggih. Hampir semua orang mempunyai no telefon untuk dihubungi. Kadangkala sampai ada dua atau tiga nombor. Sebahagian besar pula ada broadband. Di zaman yang begini janganlah sampai kita tidak dapat dihubungi oleh orang yang mahu menawarkan pekerjaan...

Kepada yang belum dapat kerja, selamat mencari. Semoga Allah mempermudahkan urusan kalian.

Comments

Popular posts from this blog

Wau bulan

Empat tahiyat?

PhD - Apa selepas PhD?