Lima sebelum lima

Pada petang Sabtu lepas, saya menemani seorang rakan menziarahi bekas jirannya, seorang pesara guru, yang sedang sakit tenat. Dia masih mengingati rakan saya. Saya membiarkan rakan saya berbual-bual dan bercakap-cakap dengannya sementara saya hanya mendengar percakapan mereka.


Semasa dalam perjalanan pulang, beliau mengingatkan saya tentang hadis ingatlah lima sebelum datang lima. Saya katakan padanya: Untuk kita memang masih ada lima sebelum lima, kita masih sihat, muda, kaya, lapang dan hidup. Tapi bagi cikgu yang kita ziarah tadi dia hanya tinggal satu sebelum satu. Dia telah sakit, telah tua, sudah tidak kaya dan sudah sukar untuk bergerak kemana. Dia hanya tinggal satu peluang saja iaitu hidup sebelum mati. Rakan saya mengiakan pendapat saya.

Semalam, rakan saya menalipon: Lim, cikgu yang kita ziarah Sabtu lepas telah meninggal dunia sekejap tadi. Innalillah.....: jawab saya. Kini hilanglah segala peluang lima sebelum lima yang ada padanya. Semoga Allah mencucuri rahmat ke atas rohnya. Semoga dia ditempatkan bersama-sama dengan orang-orang soleh.


Wahai sahabat! marilah kita hayati hadis lima sebelum lima ini supaya kita tidak menyesal apabila berhadapan dengan Allah nanti.

Comments

Popular posts from this blog

Wau bulan

Empat tahiyat?

PhD - Apa selepas PhD?