Masjid An-Naim

Masjid An-Naim, Kampung Jalan Kebun. Saya sering singgah di masjid ini bila saya menghantar, mengambil atau menziarahi anak saya di asrama. Saya difahamkan oleh jemaah di situ yang masjid ini bertambah makmur dan meriah sejak tiga tahun lalu.



Semalam, saya bersolat Jumaat di sini. Masjid penuh dan sepertiga dari jemaahnya adalah pelajar-pelajar sekolah. Mula-mula masuk sekumpulan pelajar tahfiz berjubah putih dan berserban atau berkopiah putih. Selepas solat sunat, mereka mengambil naskah al-qur'an dan membacanya.



Kemudiian, muncul pula pelajar-pelajar berjubah kelabu dan berkopiah masuk ke masjid dan duduk berkelompok bersama seorang guru yang berpakaian sama, mungkin dari sekolah pondok. Selepas itu muncul pula pelajar-pelajar berbaju hijau muda dan berkopiah atau bersongokok. Salah seorang darinya menyapa dan bersalam dengan saya. Mereka pun duduk bersama kelompok mereka. Kesemua pemuda ini tidak bising atau bersembang-sembang sebagaimana yang saya temui di tempat lain.



Hati saya menjadi sejuk duduk di masjid ini. Semoga pemuda-pemuda ini mengekalkan kebersamaan mereka dalam kerja-kerja meninggikan Islam semasa mereka dewasa nanti.



Masjid An-Naim, insyaAllah saya akan berkunjung lagi.

Comments

Popular posts from this blog

Wau bulan

Empat tahiyat?

PhD - Apa selepas PhD?